Ankieta to wywiad pisemny sporządzony w postaci kwestionariusza. Ma on za zadanie dotrzeć do jak największej liczby osób, małym nakładem sił i środków.
Jakie są zalety ankiety?
– Anonimowość, nie mamy poczucia, że ktoś nas źle oceni, odpyta jak w szkole.
– Czas w którym wypełnimy ankietę wybieramy sami.
– Szybko się ją tworzy oraz nie wymaga dużych kosztów.
– Możemy wykonać ją np. na google, Webankieta.
Jakie są wady ankiety?
– Nie zawsze dostaniemy odpowiedzi na ankiety z powrotem.
– Pytanie może być źle sformułowane bądź niezrozumiałe. Odpowiedź respondenta może być wtedy niezrozumiała, lakoniczna lub w ogóle zrezygnuje z wypełnienia ankiety.
Brak odpowiedz to też odpowiedź. Jeśli zauważymy, iż respondenci dość często nie odpowiadają na konkretne pytanie, to znaczy, że coś może być z nim nie tak.
Jak powinna wyglądać ankieta?
Powinna składać się z prostych paru pytań i czytelnej instrukcji. Na początku krótko napisać: Kto? Po co? W jakim celu? wykonuje dane badanie.
Zapewnić o anonimowości.
Na końcu metryczka (płeć, wiek, wykształcenie itp.)
Jeśli badamy ogół społeczeństwa to treść powinna być jasna do zrozumienia. Można w tym celu użyć takich programów jak Jasnopis, Logios, Fog index.
Jak tworzyć pytania?
Przy zadawaniu pytań warto skorzystać z metody od ogółu do szczegółu. Ważne by kwestionariusz był ułożony logicznie. Pytania mogą być zamknięte, półotwarte i otwarte. Dodatkowo, jeśli pytania są jednokrotnego wyboru, to o wiele łatwiej przeanalizować wyniki ankiety. Nie polecamy jednak stosowania pytań, w których trzeba uszeregować odpowiedzi według własnych preferencji, ponieważ jest to ciężkie w analizie.
Fałszywe założenie znawstwa – często popełniany błąd w ankietach
Przedstawmy to na przykładzie. Zadajemy respondentowi pytanie. Jak ocenia Pan/Pani jakość obsługi w księgarniach internetowych? Bez wcześniejszej weryfikacji np. Czy kupował Pan kiedyś książki przez Internet? Nasz badany nie będzie w stanie ocenić jakości obsługi, jeśli nigdy z niej nie skorzystał.
Jeśli jednak zadamy pytanie filtrujące, to czeka nas tak zwana reguła przejścia. Jeśli zadamy pytanie, na które respondent odpowiada tak lub nie, a my chcemy zapytać dalej, to kolejne pytanie musi być konsekwencją przed chwilą danej odpowiedzi.
Ważne jest też, aby nie zadać pytania sugerującego odpowiedź.
Błędem jest również, jeśli zapytamy o coś niejednoznacznie, czyli np. o dwie rzeczy na raz.
Jak możemy wykorzystać ankietę w sprzedaży, marketingu, HR?
– Lepiej dostosować produkt i usługę.
– Zrobić audyt obsługi klienta.
– Pozyskać adresy e-mail.
– Powiększyć zasięgi.
– Utrzymywanie relacji z klientem.
Aby podziękować za poświęcony czas na wypełnienie ankiety można wysłać klientowi np. próbkę lub możemy rozlosować jakąś nagrodę.
Podsumowując jaka jest recepta na dobrą ankietę?
1. Ustalamy cel badania.
2. Zakres badania (lista informacji jakie chcemy uzyskać, pytania niezbędne).
3. Forma zadawania pytania.
4. Pytania społeczno – demograficzne.
5. Wstęp.
6. Instrukcja do pytań (ile odpowiedzi zaznaczyć).
7. Reguły przejścia.
8. Zaznaczamy które pytania są obowiązkowe.
9. Sprawdzamy czy nie ma błędów.
10. Testujemy ankietę np. na znajomych.
11. Uruchamiamy badanie.